Mar 19, 2009

doa

sejak kecik kita kena baca bayk doa kan? doa sebelum makan, doa lepas makan, doa masuk tandas, etc.. well, esp sejak masuk asrama lagi byk exposure to doa2... kalau tak limited sgt lah.. and paling tak boleh lupa masa masuk mrsmkt, diorg suruh baca ummulkitab.. i was like.. baca apa tuh? ya allah.. rupanya surah al fatihah.. huhu saya sgt jahil..!


anyway, until today i have memorized some doas and some dah jadi amalan.. and since alif ada, kebanyakan doa yang i amalkan goes out to him. apelah sangat doa2 saya ni kan.. tapi kalau ada yang simple and berguna, silalah bagitau okeh?

doa yang i amal simple je, ayatnya pun pendek2.. itu sebab boleh hafal hahah

doa untuk lembutkan hati: surah yusuf ayat 4

translation: Recall when Yusuf (Joseph) said to his father, 'O my father, I saw eleven stars and the sun and the moon: I saw them prostrating for me.'
baca dari "inni ro aitu ahada 'asyara..." pastu hembuskan pada ubun si anak.. or bapa si anak for that matter haha

doa semasa hilang barang..atau lupa tgh amik exam ke..
surah as- syarh


doa kalau terkena minyak panas etc,
baca "qul na ya na ruku ni bar daw wa sa laa man 'ala ibrohim" pastu sembur kat the dots

doa kemudahan, ie carik parking etc
allah hu yassir wa laa tu 'as sir
"Ya Allah permudahkanlah, dan janganlah Engkau susahkan"

doa ape lagi ya? insyaAllah kalau ingat nanti i update lagi..

No comments: