May 29, 2006

kenduri & wedding prep

last weekend, my parents buat kenduri sket..mainly untuk discuss what to cook, who's taking care of drinks, nasi, daging etc etc. one good point of having this so-called-mesyuarat is that kerja was delegated to a group of people. but you know la, mesyuarat kejap je, tapi preparation nak bagi makan minum tuh sampai 2 kali kena serve food! so the minus point is that, kena kuar RM lagi.. dah la yang datang, siap angkut anak cucu.. and knowing how lebar mak's tangan is, memang food banyak sangat.. sampai membazir pulak (this i don't like cos mak suka overestimate food, dia kata biar lebih..jagan tak cukup!) anyway, that's besides the point. alhamdulillah, semuanya berjalan lancar.. so harap² bila kenduri nanti food ngam² la... kesian pulak kalau jemputan datang jauh² tapi food yang tinggal tak cukup..

kenduri kat kampung memang best.. sebab ada banyak jiran tetangga yang datang dari seluruh semenanjung so basically macam² adat yang dipraktikkan.. kat area rumah mak ni, kitorang ada rewang & bontrot. hahaha nih rasanya adat orang jawa nih.. kalau korang dari bandar, sure tak pernah dengar kot.. rewang tuh normally take place a day before kenduri.. makcik² akan datang bawak pisau, potong bawang, bawang putih, bawang merah, halia, cili, etc etc bahan² utk masak.. then pakcik² pulak datang bawak parang.. tolong lapah daging & potong daging.. masa nih tuan rumah pon kena sedia kuih muih & breakfast..lepas tu, lunch, lepas tu dinner... haaaaa amacam? ingat kenduri kat kampung guna sikit duit ke? mak kata paling kurang pon ada laa gak rm20K kena keluar.. kalau kat bandar..ada caterer..semua caterer yang provide..tapi puas hati la..tuan rumah tak letih sangat.. ini tuan rumah normally akan sibuk, seminggu sebelum & selepas kenduri.. sebelum sebab nak sediakan kerisik, baulu, wajik..selepas sebab nak kemaskan barang² and rumah.. nantilah kalau ade rezeki, i'll blog with pictures.. sesiapa yang tak pernah nengok kenduri kat kampung.. boleh la nengok camner oarang kampung buat kenduri kawin :)

anyway sebab dah tak cukup masa, kitorang prepare bilik pengantin & pelamin semalam.. inilah hasilnya tadaaaa! edited: tapi lom touch up lagi..nanti memang kena touch up balik! nengoklah..beam tu pon senget hehehe



and since alif is the youngest cucu at the mo, dialah yang glamour.. asyik kena nengok kamera je.

13 comments:

Anonymous said...

hahahah..bontrot.. with the first 't' sounds a bit 'c', actually..ye la diah.. mmg letih giler klu kenduri kat kg..tp itu lah yg seronok. dari tumbuk kerisik, perah santan, perisi cili kering..semua gotong royong.memang meriah sampai ke malam. paling seronok bebudak la kan?.tingat lak zaman dolu²..

mommy@lif said...

ibu lya itulah.. aku dah warn mak aku tak payah buat kerja teruk².. ko tau la mak aku jenis tak harap kat orang.. semua dia nak buat sendiri.. dah la lately dia tak berapa sehat sgt **sigh

hahaha ingat tak kakak ko kawin yang aku jerit tu? huhuhu terkejut giller aku kena tarik kaki.. hehehe

Anonymous said...

heh diah..mane leh lupe..aku pun tak tau makcik aku tuh ade lagik ke tak.sejak arwah mak meninggal dah jarang visit family diorang.tp mmg gempak la..suara ko je blh kejut satu kampung!!
ya la.. mak mah sape tak kenal.tp klu dia x sihat mesti thn nih punye raya dia tak kaco dodol ek??kempunan la aku nak makan dodol mak mah (time tuh la nak pulun, lps raya aku dah bersara makan - confinement la plak!!)

Hot Mama said...

Memang kenduri kampung best coz preparation dibuat oleh satu org kampung, ade yg tukang masak, tukang sembelih lembu etc.. masa majlis btandanh i, ramai gila yg dtg, coz satu kampung dijemput.. Syok!

mommy@lif said...

ibu lya, kalau ade org kacau dodol, rasanya dia buat kot.. hehe tahun nih ko raya mana dulu? tak sabar nak jumpa ko ngan perut ko masa wedding habib nanti

hot mama, tuh la cara hidup kampung kan.. gotong royong! memang syok sebab semua buat sama².. berat sama dipikul, ringan sama dijinjing.. cewahh! cam buat karangan BM je.. :P

mommy@lif said...

sis onde, bontrot tu ole² yang tuan rumah bagi kat jemputan... normally nasi minyak kawah ngan lauk pauk.. kengkadang masuk gak, kerepek, rempeyek ,bauhu & kuih muih yang jiran² bagi/ tuan rumah sediakan...

hehe memang sambal goreng sedap giller... tapi rasanya menu tuh takde masa wedding my bro nanti.. hehe org sibuk meeting nak decide masak apa, i sibuk kejar alif! tapi memang i rasa original jawa ringan tulang & pandai masak.. sbb tukang masak kat blok kitorg tu org jawa totok.. hehe kitorg panggil dia wak nin (nama dia senin) *wink wink kat ibu lya

Anonymous said...

leh.. pe lak wink wink kat aku?
isk..
heheh..mommy aliff, kite besau la..perut 6 bln pun still menten pe.x nampak punye. insya allah, klu ada rezeki aku blk la time habib kawen tu. tp kalau kamal still x sihat, x dapek la nak balik.

mommy@lif said...

ibu lya, wink wink sebab teringat citer dolu.. muahahaha nway lahai kamal sakit ke? uwaa .. eh kad aku dah pos.. hari ni atau esok ko dpt la..

mommamia said...

mmg best kenduri kat kg,kat kg i pun panggil rewang tau(johor),5 hari seblm kenduri jiran2 sedara mara dah start dtg tlg apa2 yg patut kupas bwg, pilih beras etc,tp tuan rumah la letih nak kena sediakan mknan utk diaorg ni-yr mom mcm my mak la,mesti nak budget lebih bab2 mkn ni,sama la ayatnya tu 'biar lebih mknan takpe drpd org dtg mknan tak cukup'.

mommy@lif said...

mommamia, yep sama la cam my kampung.. byk sgt org jawa, so byk cara jawa kitorg adapt.. johor kan ramai orgjawa? esp area muor.. hehee mak you leh geng ngan my mak la.. memang kata org 'lebar tangan'.. hehe

mommamia said...

a'ah la area muor mmg ramai jawa,i pun ada darah jawa belah bapak i,tp tak reti ckp jowo hihi-kg u kat mana?setahu i yg ramai jawa ni area johor ng klang je-mak kita mmg boleh geng,geng 'lebar tgn' hihi

Anonymous said...

Mommy aliff, pelamin tu "wallah" la... wah.. lepas nih boleh la ko bukak kedai lak. tak sangke kretip gak ko nih ek?..awalnya buat pelamin /bilik ... tak lunyai dek habib ke?

mommy@lif said...

mommamia, my inlaws 3 orang wong jowo .. hehehe i kat jengka, mostly jawa yg ade kat situ dtg dr selangor rasanya..tapi kengkadang paham gak simple word cam turu, madang, mentong, ngiseng etc etc hahaha

ibu lya, hehehe tq, tuh campur² idea aznel, aim, salwa, aku ngan pengantin himself..semlm baru beli brg lagi nak tambah kaler hijau kat pelamin tuh..mak aku ckp bilik tido ijau je mana aci? tapi aznel tak suka sgt sbb habib pakai baju kaler gold!... hehe nengok je lah canner nanti