Jul 14, 2006

quick fix for lebam

i have been wanting to update this blog, especially putting up pictures from our last binyusof gateway in melacca watercity resort last weekend. but having a windows 98 as a loaner machine doesn't help. funny uh? IT company but staff sendiri punya PC slow giller.. but they do have wireless connection each floor. prolly i'll bring my own laptop next time.

oh talking about notebook, mine has just been brontok.c infected and now after much googling and help from internal system staff here the machine is finally brontok.c free hehe yay! i'm now officially declaring myself a brontok.c guru. hahaha avg offers a free virus clean up and some other author offers a fixtool to enable registry editor. takpe kee? actually i wanted to share this quick fix for benjol.. bukan citer pasal virus he he

anyway

there's this one neighbour ikat monkey in front of their house and alif always pays him a visit almost every day, courtesy of his tuk. but since semalam dah nak maghrib, i terus ajak dia masuk rumah after tapauing food for his dinner.

kalau alif nangis, dia suka hempaskan badan dia.. buat aksi tak puas hati.. semalam masa tengah nak tarik grill dia sibuk nangis sebab tak bawak dia pergi nengok monkey. nak dijadikan cerita terkena bucu frame pintu .. berdentum bunyi.. and immediately terus benjol.. blue black! kuatnya dia nangis.. memang sakit la. kesian sangat..

sementara tuam benjol, i told MIL pasal buah pala boleh hilangkan lebam.. tak sangka dia ade! hahaha yelah kalau lada hitam ke, kayu manis ke logik la ade..nih buah pala pon dia ade.. kagum pulak. nway lepas tenyeh² buah tuh kat alu lesung..pastu letak air sikit.. sapu kat benjol.. then i solat maghrib..

lepas maghrib i nengok blue black tuh gone.. alhamdulillah.. benjol tuh memang la ade sikit.. tapi lebam dah hilang! petua nih ibu lya yang bagi tapi sebelum nih tak pernah cuba. tq ana!
so lepas nih to all mommies yang ade hero cam my son nih.. elok le simpan stok buah pala. very handy hehe

have a good weekend people.. hubby wanted to bring me to durian fest @ armada hotel but i'm sure it'll be crowded with durian freaks so i asked him to bring me to lake garden instead. kan ade landskap exhibition or some sort like that kan? dunno whether we'll be going or not but kalau pergi sure i'll snap some pictures. okay take care!

6 comments:

Anonymous said...

mommy alif,
psl buah pala tu..dah berzaman dah...kite nih ibu-ibu 'muda' ni yg byk negelected those petua(s). aku mmg ingat sgt bab lebam-lebam ni sbb dulu lepas kena cubit je, arwah mak terus je carik lesung batu dok genyeh buah pala dan sapu kat lebam tu... sejukkk nyaman je rasanya dan lebam pun surut cepat. agaknya, sbb tu la mak aku guna 'cubitan' aje sbg senjata dia utk anak-anak kot?.. btw, psl monkey tu kat ne?.. kat kampung ke?.

mommy@lif said...

hehe aku tatau la pulak.. serious.. even MIL aku pon tatau khasiat buah pala tuh.. hehehe kelakar la plak.. lepas kena cubit je terus letak buah pala.. hahahaha baik takyah cubit! :P

monkey tuh kat area rumah ILs aku.. selang 4 buah rumah.. tapi tuk alif tuh yg rajin layan cucu dia tuh.. every evening bawak gi sana, siap pisang berbagai..! tu yang alif naik lemak, asyik ikut order dia tu.. naik spoilt budak tuh.. **sigh

Anonymous said...

heh,sabau la diah.. lya dah tak dok nursery. aku pun dah tak dok sri gombak. kami dah dok ulu yam.hahahha..ketawakan la aku jugak..sama case le kita.. berkobar2 nakdok sendiri..sudahnya balik-balik dok ngn ILs gak...

Mommy at Home said...

rad...ada durian fest kat hotel?? wow!! I'm impressed! Eii..sekarang ni i lari jauh2 bila org makan durian. I cannot stand the smell. In the fridge pun my mum bagi for hubby balut dgn suratkhabar berlapis2 ok? Everyone gelakkan I sbb kahwin dgn orang perak tapi tak makan dorrrriaan. ;)

Let me know if you managed to go to Lake Gdns. My mum was telling me about it suruh bawak baby. Tgk lah kalau I rajin...

elisataufik said...

oh yerr ker?? this is the first time i heard this petua.
I have a packet of buah pala in my cupboard. I asked Taufik to buy buah pelaga (cardamom) and he bought buah pala instead. so sekarang at least I have a use for it. ALhamdulillah belum lagi ada yang benjol2..

mommy@lif said...

ibu lya, aku pon dah biasa dok ngan ILs..dah tak kesah pon :P hehe takpelah..alif tuh lah buah hati tuk & pah, alif takde, sure sunyi..

mommy@home.. yep ade.. hubby got flyers from his office.. too bad we didn't go to both places.. we all pergi OU hubby was searching for his working pants. plus the weather panas sangat la..we'd rather stay in air-cond! :P

sis elisa, yep indeed the petua really works! btw MIL ckp buah pala tuh letak dalam begedil pon sedap! hehe no wonder lah dia punya soto ayam kick semacam :) nyum nyum