pretty boring entry, documenting details on alif's daily routine for my keepsake.
hari ni alif berumur 2 tahun 3 minggu. some of his progress on.... everything!
*conclusion*
semakin kuat makan... and semakin manipulative, the default victims are pah, tuk, mommy (in order of preference or situation of course).
*bangun tido*
first thing dia carik the moment dia bukak mata -> mommy. kalau good mood, dia akan nyanyi sorang² lagu apa pon tak tau la tapi humming .. macam dah besar je! sambil golek² atas katil & caressing his favourite blanket. i know, jiwangnyaaaa tak larat! kalau tak nampak mommy, terus ketuk pintu bilik air.. sambil whining manja & pretend nangis tapi air mata takde pon sebenarnya. **rolleyes**
*mandi*
habis mommy mandi, alif punya turn pulak. standard gesture dia akan tarik² pyjama dia & cakap 'andi..' or 'ukak'. sukaaaaa sangat main air paip.. and jengket² sinki nak bukak tap, but resort to mommy for help afterwards. gelak² nengok air paip sambil tadah air guna cebok kecik..pastu angkat cebok tu nak jirus kepala dia tapi most of the time fail.. sebab dia aim jauh sangat :P! sambil shampoo & sabun alif, dia akan lari² to different tap (ade 4 taps altogether) gelak² lagi. sangat uncontrollable kalau bukak shower utk dia.
dah yeee.. enough ok?
'aaaaaaaaaaaaa' sambil pegang cebuk kuat²
ok.. jirus air lagi... more giggles from alif.
sampai dia kata 'dah', pastu angkat tangan dia.. suruh letak towel around him.
sejuk tak?
'ejuk'
*on e way to nursery*
masa turun tangga dari bedroom: count 1 2 3, sometimes A B C tapi banyak lagi dia malas blom boleh sebut. give his usual morning treat susu, and off to nursery. salam, hugs & flying kiss mommy but on his bad day, i get none :(
*from nursery*
intai² sliding door, nampak kereta je, dah sengih² tunggu depan grill. mommy! mommy! sometimes lompat² sebab happy sangat. tapi kalau lambat fetch alif, nampak je kereta dia dah start nangis.. alahaiii, kesiannyaa... salam & hug mommy, teachers
balik rumah, terus mula manipulation project dia.
tuk, bawak nengok monkey or jalan² around the house
opah, suruh bukak fridge, pastu suruh pah sit sit kat lantai kena temankan dia explore fridge for the 1 millionth time **roll eyes**
*table manners*
try amik mangkuk dia sendiri, cuba² bukak cabinets
lari kat highchair, suruh letak kat dining table
spoon, fork yang opah pegang, yang tulah alif nak
baca doa & amin doa (selalu tersentuh hati bila alif buat ni)
selera alif sangatlah bagus.. teachers kat sekolah semua tau alif senang makan.. hehe kuat makan is more like it :P
love tepung pelita so much, kuih limas, goreng pisang & anything soupy
semua food alif refers as 'nacikk'
since alif selalu dinner around 6.40, so most of the time, sempat nengok azan maghrib.
he's very attentive listening to azan, and terus tadah tangan bila habis azan, sambil tadah tangan, jeling orang keliling tadah tangan ke tak
dah pandai ikut 'allllllaaaahhhh bak' allahu akbar (lagi laa...cair mommy dia ni)
sambung makan nyum nyum
*play time*
banyak benda yang alif suka main.
besides balls, storybook yang dia dapat from bithday boy kat 'ol nursery, bubbles (byk jual kat pasar malam tu), his handphone, his toys.
*solat time*
suka sibuk² sujud & golek² atas sejadah. serba salah pulak esp dia suka duduk bila tgh tahiyat awal..sambil duduk suka raba muka mommy: hidung especially. so normally mommy akan bangun cepat² or biar dia duduk sampai ade opportunity utk bangun without causing him fall.
*tv time*
pandai nengok tv, love seeing himself on tv/laptop. loves cartoon or animals and mr bean :P
*slumber time*
golek², raba hidung mommy, gelak bila kena geletek, pusing² sampai jumpa favourite position in between 4 pillows and favourite blanket. sometimes when i remember, baca doa & mengucap. hihihi kadang² mommy yang jalan dulu
walaupon penat layan keletah alif tapi seronok.. cuma bila buat perangai tuh yang tak syiok
alhamdulillah..wonderful journey of being a mother
2015 to 2016
10 years ago



10 comments:
:)
alif....wondeful big round eyes...so so cerdik looking
....sweet sanagt dia nye smile...nice mouth...lower lips especially...
bila baca keletah dia..esp tanggg sama2 semayang tu...boleh bayang kan....seronok kan!
enjoy the motherhood journey...
Idham
yes, alif is always mistaken for a girl - thanks to his sweet smile. potential heartbreaker(quoting hubby) uh?
ha'ah seronok layan keletah anak ni. i'm sure you lagi expert pasal parenting nih kan? and more exprienced dealing with their antics
so, i hv read those corporate lessons, care to share tips on parenting pulak? :)
have fun in south jeddah. may Allah bless you all.
yes, we should celebrate motherhood everyday :)
wonderful journey of being a mother - absolutely!!
moga anak-anak kita menjadi insan berguna, soleh/ah dan tak derhaka ..
cutie alif, asal suka main hidung mommy dia yg cute tu?...geramnye....bile la nak jumpa. aku di jengka on 2nd day raya je... hope to see ko sekeluarga..
awwwwwwww.....it went sraight touching the heart! Aliff is super cute! Being a mommy really make us a true woman kan... all the feelings came together to form love...
p/s:I'm linking u, boleh?
zan :) yes we should! yay to motherhood!! more reasons to be thankful in life kan?
ibu lya, aminnnnnnnn! masinlah harapnya mulut preggie mommy nih :P lahaii 2nd raya siang ke malam? aku 2nd day itself nak gerak ke ipoh dah.. kena lah jumpa..lama betul x jumpa ko & lya.
edyan7, welcome to my blog :)hehe being a mommy completes the transformation of being a woman. and you are more sensitive with your inner strength & capabilities: to me at least lol
nak link? bolehh... apa salahnya
Aliff makin cute n hensem!i baca entry u i senyum sorang2,n byk juga case yg sama ng irina esp bab mandi n sembahyang,masa sembahyang mesti baby2 kita ni suka la nak dok atas lap masa tahiyat pastu kita kena tunggu je dia bgn then only kita bgnkan?n worst thing masa i tgh sujud irina duduk atas kepala i,to that extent!so i tunggu je la sujud lama2 sampai dia bgn,sabar je la hihi
mommamia, hahahah i pon pernah kena duduk masa tgh sujud. eh eh pelik kan.. stages toddlers ni sama je lebih kurang kan? girls ke boys ke.. bila hit 2 yo pandai meragam, merajuk etc etc masyaAllah Tuhan Maha Mengetahui
Ashraff pun sebaya ngan alif jugak. Lebih2 kurang je developmentnye..cuma bab makan tu je yg lemah sbb mmg memilih habis! Tapi tang manipulative tu serupa sangat..kalau itam kata die, maka itamlah. The only way for me to stop him from doing somethg is by distracting him with somethg more interesting. kalau nak negotiate, memang tak jalan!
rafiqah, nak buat cam mana.. memang camtuh learning process diorg..so nak tak nak kena la jugak layan kan? and try to reason/negotiate ngan diorg..
tapi sekali sekala memang mencabar kesabaran la.. hihih kalau geram sgt i jentik kaki dia tapi lagi geram sebab dia buat donno jee grr!
Post a Comment