semenjak dua menjak nih, banyak sangat development alif. kadang² bila dia buat benda baru, terasa bersalah pulak. sebab benda² tu dia dapat dari nursery, bukan dari parents dia.. :( :(
anyway alif sekarang suka sangat layan CD , tak kisahlah pasang nasyid ke, lagu ke, memang concentrate sangat. some of his developments
1. masa azan kat tv, dia akan ikut macam dulu cuma this time, dia letak tangan kat telinga dia.. and this time dah pandai allaaaaaaaaaaah aaabad clearly tapi yang lepas² tu dia pelat sangat sebut cuma rhythm je yang betul
2.cuba² ikut alif ba ta kat CD kumpulan alif. tapi tak ikut order pon.. sekejap jim lepas tu ba.. hopefully in few months, dia boleh khatam sampai ya (hihihih pressurenya alif). tuh doa je sebenarnya.. moga² dia terang hati... ameen
3.bila sebut bismillahirrahmaanirrahim dia start bukak muqaddam (dah beli yang plastik tu.. takyah gi wisma yakin pon, jumpa kat pasar malam paya jaras rm13 je). lepas tu sama² ikut bismillah jugak tapi pelat sangat². again rhythm je betul
4.kid's song
sing along to old mc donald tapi part yang pass cuma tang E-ya-E-ya-O and buat bunyi quack², chick² etc
this old man - yang nih paling fail sebab rhythm je betul.. kelakar la dia cam ye² je nyanyi
burung kakak tua - his latest crazee.. normally akan sambung last/beginning part
burung kakak tua
hinggap di jendela
atuk sudah tua
giginya tinggal dua / tiga
hari ni lagu ape lah pulak??
5.bukak kitchen cabinet/freezer
started browsing ape yang ade jingkit² to reach what he wants, normally ambik ice-cream scoop.. lari kat kitchen cabinet, bukak pintu, ambik yellow plastic glass. ade dua satu hijau, satu kuning tapi dia mesti nak yang kuning.. then suruh pah dokong, bukak pintu freezer sendiri, ai kim (icecream) kalau dia ngada², nak scoop icecream sendiri
6.nengok tido depan tv
sometimes susah nak tido, terkebil² je dia pandang ceiling, kadang² tarik mommy pegi depan tv sit sit. sleepy mommy landing depan tv..tersedar balik, angkat alif masuk bilik.
7.suka basikal
tapi blom pandai pedal..asyik heret basikal cousins dia.. hubby malas nak beli basikal lagi sebab taktau nak letak kat mana.. tunggu dia besar sikit kot.
8.merajuk
yang nih paling sedih sebab kalau lambat fetch dia, sure dia moody semacam.. lepas tu lepas geram kat mommy dia nih.. bila sampai je, dok tepi dia (normally dia tgh layan CD lagu laa).
haii alif... jom balik jom
(buat² tak dengar)
jom laalif..mommy penat, teacher nak rehat... jom balik jom
(alih kepala , jeling & dongak pandang ceiling)
dah off CD baru la nak balik.. mintak hug/kisspon buat tak dengar je :(
sampai rumah, bukak kasut terus pegi kat pah, tarik chair, mommy dok tepi nak layan alif makan. taknak mommy suap/layan.. mintak pah sit/layan/suap. mommy still dok tepi alif.. tiba² pap pap.. dia pukul lengan mommy.. mak aiiii lamanya merajuk... ishk ishkk ikut perangai sapeeee lah tu? :P but seriously masa kena pukul ngan alif on monday tu rasa sedih sangat sebab tau dia kecik hati amik dia lambat.. all his frenz semua dah balik.. tried to explain mommy lambat sebab jam, sorry yaa alif tapi tak jalan. tengah² makan/nengok tv pon dia lepuk lengan mommy.. agaknya masa tuh dia teringat balik yang dia jauh hati.. alahaii.. menangis mommy dia.. pah pon taktau nak damaikan alif ngan mommy cam mana..
tapi pelik la sebab kalau dad amik ok je eventhough lambat.. nampak sangat alif lack of mommy's love.. tapi i've given my best attention to him all these whil. anyone could share maybe any doa to lembutkan hati anak? really appreciate it. sekarang mommy@lif pon dah jauh hati ngan alif...huhuhuhu sedihnyaaaa!
2015 to 2016
10 years ago


7 comments:
awww...shian mommy alif...hang in there dear!
Pandai nyaa alif baca Muqaddam & azan...seronok aunty dengar:)
Selamat Hari Raya Rad and do come over on 2nd day Raya ya? Hope to see you!
panjangnya alif merajuk diah.. takes after who?. HAHAHAH!!
ttg doa utk lembutkan hati, nnt aku bagi ko satu copy of the doa-doa utk anak-anak. most of the doa aku dpt masa join kelas petang kat ofis ni. tapi yg paling baik ialah surah thoha, ayat berapa..can't remember lah..(teruknya, nampak sgt tak amal..)
x sbr nak jumpa alif.. nak tgk keletah dia.. lya skang dah tak takut dgn org, dah boleh friendly-friendly dah..so x risau sgt la nak bawak jalan.
lya lak bab bace muqaddam/quran..sokmo dok atas riba aku ..yg best partnya..bila bace jawi dia tau lak tuh tunjuknya kanan ke kiri..dan bila bace rumi tunjuknya kiri ke kanan.. heh..tp yg tak best..mesti terselit O, P, Q, R, S dan 2, 5 , 6, 9... abih camno?. x kisahlah..slow2 ye tak?
danial skrg ni sejak jadi big bro kalau lambat ambik dari tumble tots class pun mesti die sedey, hari tu i was there actually but there were too many parents standing in front of the main gate so he thought mummy n baba die left him, he was crying all out sedu sedan when the teacher call his name, kememeh sket big bro but nowadays i guess die sikit sensitip.
ooo senang je tu kalau alif merajuk u pujuk or bribe him with things yg mmg ur speciality mesti die ok balik tu hehe...it works with me :)
Alahaai,pandai merajuk dah aliff, mmg sedihkan kdg2 ambik anak lmbt dr nursery then anak kita je tinggal sorng2 kat situ,i pun slalu ckp kat irina sory,mommy works bla bla..nak pujuk dia ntah dia paham ntah tak, wak,kita slalu amalkan baca surah Thoha ayat 1-5 lps sembahyang, yg tu utk pengikat kasih syg suami isteri dan melembutkan hati anak,then baca surah as-syura tp i tak ingat brape,blk rumah nnti i check k,anyway slamat hari raya,maaf zahir batin..
mommy@home.. tuhlah.. i ni cepat cair & touched kalau alif buat something sweet. hihihi tapi dia baca tu his own style la, tu sebab dia je yang paham :P
yep, if i sampai ipoh awal, i'll ring you. eid mubaraq to you & family too.
ibu lya, takes after mommy (guilty as charged :P) hahahaha bila dia merajuk cam rasa nengok cermin pulak! haa pass la doa tu nanti.. now aku ade amalkan satu ayat ni (x sure surah/ayat ape) MIL yg suruh amalkan, but doesn't hurt to try other alternatives kan? see you this raya!!
LD, tuh you dah dtg pon dia sedu sedan.. what if you were NOT there?? syok kalau jadi SAHM kan? boleh attend their needs, layan their antics tapi cannot afford at the moment lah..
bribe works sometimes. but i je yang alif bully..kalau my husband dia behave je though lambat.tu yang pelik tu..
mommamia, hihi nasib irina ngan alif serupa la ekkk? kesian anak kita! :P
ooOOo pengikat kasih ekk?? **grin musti.hafal. tu.. tq for sharing
hi..dah pandai alif ni, dah pandai merajuk. my lil ummar belum pandai merajuk tapi these few days asyik nak menempel ngan mommy jer, pantang tak nampak sket mula la merengek. ngan daddy dia langsung tak nak, dia takut.
alif dah boley ikut nasyid, muqaddam..alhamdulillah, dah nampak minat dia tu.
anyway rasanya belum terlambat nak wish SELAMAT HARI RAYA to U& FAMILY.maaf zahir batin kalau ada tersalah silap, ok?
Post a Comment