Dec 5, 2006

Alif Firdaus is already 27 months old!



alif doing what he's doing best
Your toddler is good at climbing up but will most likely need help to climb down. He loves all types of physical play. He is beginning to speak more clearly and sing more often and enjoys listening to different rhythms and tones. Most children this age are still very focused on themselves. At the same time, they don’t want to miss out on anything so you may see him become more curious about what other kids are doing.

He loves playing with cars, trucks and objects that move. Everyday is an adventure for your child so continue to expose him to all types of new activities.

Motor Skills: He enjoys physical play with others and will laugh and giggle if chased, caught, or tackled while he is playing tag or running with a ball. He jumps confidently using both feet to push off from the ground. He may be able to manipulate buttons and clasps.

Language: He understands longer sentences and speaks clearly because he has learned that this will improve the likelihood of her being understood.

Emotion:He understands that when you are gone you will return, and this improves in parallel with his understanding the concept of time.

Learning: He can identify individual items and pairs of objects but struggles to cope with three or more. He enjoys playing with objects that vary in size, color, texture, shape and action.

hihihi wahh sekarang ni alif achieve most of the milestones. memang sukaaaa sangat music, rasanya boleh challenge man kid@l kot nanti sebab alif ni rasanya lefthanded (kengkadang kalau leka nengok² dia makan pon guna tangan kiri!!! eeeeeeeeek!) and suka usha & pluck gitar ayah chik. apa² lagu yang dia dengar dia akan amik last suku kata.. hihi konfiden jek nyanyi

lagu yang alif suka: lagu² dalam i look i see, esp sing children of the world, air pasang dalam, apa lagi ek? banyak la, especially lagu yang dia dengar from nursery. tunggu 18 tahun lagi, Alif Firdaus jadi juara AF. hahahahahha vote for Alif!!

alif ni sangat observant.. malam tadi masa lipat kain, tunjuk je , alif, ni sapa punya.. dia pon jawab la.. mommy, dad, pah, atuk, aleeh (alif) hihih and semua betul ok? huhuh singlet atuk pon dia tau.. nasib la adik² yang lain tuh tak betul..kalau tak patut risau la kan? kalau terer see thru gitu.

another fave of alif, kicap ngan tomato ketchup.. tabiat alif kalau makan, walau ade nasi lagi suka cakap ' nak asyikk' pastu 'kicak' (kicap). so sekali makan, sure 3-4 kali tambah lah jawabnya.. hihihi takpelah alif..janji alif makan, and tak memilih food kan?

malam tadi rasa happy sangat.. sebab alif sangatlah good mood. sambil golek² atas katil, dia sembamkan muka dia atas bantal, gelak je malam tadi.. pastu very demonstrative..kejap² hug mommy & kiss mommy.. haii... hilang rasa penat. lepas tu, sebab terlampau kenyang sebab bertambah² makan nasi ngan pulut, so dia tak bangun malam untuk susu. hihih so hari nih mommy@lif pon good mood sekali laa :) hihihihi sayaaaaaang alif!

* sebab takda latest pic, i'm recycling old picchas..during nuha's son bday party & opening gifts from auntie noor

12 comments:

mommamia said...

alif lefthanded?five la alif!boleh geng ng auntie! hah irina pun kdg2 buat perangai mkn dgn tgn kiri,sedap je nasi penuh dia genggam pastu suap kat mulut mmg eee kan?hihi-wah alif dah tunjuk minat kat gitar n lagu,rupa pun dah ada,ok la tu package dah cukup boleh jadik artis,meh auntie jadik pengurus heheh-happy 27mth old cutie alif!

Inn said...

waaaa.. so big already. nanti grow up sure lagi handsome!!!!!

rad, u make motherhood sound like such a blast :) cant wait till i have my own. but first thing first. get a boyfriend! hehehe.

mommy@lif said...

mommamia, tq :) oo you pon lefthanded ek? so, you nih *cough artistic & creative *cough laa ekk ? my lefthanded bro is very good at fixing stuffs; from washing machine to cooking to sewing even !! but handwriting sangat teruk . how about you? your handwriting i mean, is it cursive or sebijik²? i'm worried about that actually. and ok.. i already appoint you as his manager..:P go get good sponsors LOL


kak inn, yeah so big already. i miss his baby's days!! when he depends on me for everything. now dah terbalik, i have to listen to his demands :P dear, motherhood is fun fun fun i swear. hihihi i'm sure out there, someone is already waiting for you :)

Hot Mama said...

Wah lefthanded mommamia and alif.. i pun! hi TEN!! hehehe
anyway happy bday Alif.. So mommy when is the second baby coming..:-D

mommy@lif said...

lahaiii hotmama pon kidal jugak ek? huhuhu hi 10!! on behalf of alif :P

nway bukan bday alif lah hotmama, dia masuk bulan 27 dah.. hihih sure happy sangat menang kes sampai silap baca nih kan?

~ GAB ~ said...

My comment was not registered just now? What happened?

Anyway, I said, it is a nice age for the baby for you to cherish in life that one fine day you'll miss all these. Even I as a guy always think of my kids when they were babies, my youngest now is already 9. Being a guy is incomparable when it comes to what ladies may feel towards this thing, you may have it better.

Alif is lefthanded, he'll grow up to be a smart and artistic person, as what people say.

Anonymous said...

orang tangan kiri ni selalu nyer bijak sebab die yang lain dari yang lain, and most of my frends proved that. so alif wayyyyyyy to go!!

mommy@lif said...

bro gab, a lot of wiser people advised me to cherish this time, when my kid still depends on parents and not friends. am enjoying my son's company while it lasts! :)

i beg to differ sir.. both man and woman are blessed with hearts & feelings. how you use them that make a difference, no?

mira, welcome to my blog. hihi you're a new mommy too (peek ur blog tadi).woohooo good wishes from you & bro gab, thank you (AMINNNNNNN...)

Suryana said...

sudah besar si Alif yer. So emaknya bila lg nk menambah ahli keluarga??? (mcm biasa dgr jerk soklan nih kan heheh)

mommamia said...

hotmama pun lefthanded?laaa,sekapal rupanya,seronok bila ada geng lefty ni,so tak rasa awkward sgt!alif geng i yg terbaru hihi!mommyalif,one thing for sure bout us lefty is our handwritting hmmm..mmg agak buruk hihi(not sure bout Hotmama) but mine haa mmg kalah tulisan doctor!a bit cursive tp takla sampai berpintal2 n still readable,but tulisan tak consisten,mula2 je nmpk kemas,dah tulis pjg2 terus jadik buruk-nasib i study engineering dulu,deal a lot with nos and figures..so ok la kan?moral of the story?encourage alif to b an engineer or accountant or cikgu matematik,ok tak? hihi!

mommy@lif said...

waduh supermom.. apa kata aku letak cermin depan soalan ko..? so, bila nak menambah emaknya farris? :P

aku tunggu green light aznel je hahahaha badan pon makin sehat.. kalau berisi ok gak..tak le segan sangat hihihi


mommamia, hihi alif tuh 70% confirm lefty la sebab kalau sepak bola sure kaki kiri, kalau baling bola guna tangan kanan pon agak weird + slow sket. haa.. lefthanders yg i jumpa pon so far handwriting senget² (slanted) sorang je yang exceptional. tak kisah lah kan? janji cikgu boleh baca... alif nak jadi apa ekk? kalau i tanya dia blom pandai jawab lagi la.. teringin nak tau apa ambition dia (walau pon dia tak paham sgt pasal profession but nak gak tau kan?)

Anonymous said...

lefthanded too!!!hurray..
really nampakkan budak if they prone to left or right..mine,tak tau lagi..ni tgh observe.hhuhu
rad dah besau dah aliff!!ish,cam tak caya jer..faris pon almost 1 year nxt week..cepatnye masa berlalu..*sigh..miss masa diorang baby.