Dec 21, 2006

alif's daily routines

first of all, thank you all for your concern about mak. insyaAllah esok akan jumpa mak.. but alhamdulillah so far so good. and thank you to abu harraz for sharing those important info.. i have discussed with husband about this circumcision thing, so lepas ni kena quarantine alif masa kitorg bersolat. selama nih i purposely suruh alif observe solat, just to give an exposure, sikit² lentur buluh.. tapi tak sangka isu najis sampai diaper yg berisi tu boleh verdict batal solat!!

nway for my own private collection, lebih kurang cam ni lah alif punya schedule sekarang ni..lepas balik nursery, alif will have his dinner regardless dah makan dinner kat sekolah at 4.30 pm :P semalam makan bubur nasi yang tok beli. thank you tukkk :) alif was in festive mood.. sambil makan buah rambutan, dia dok main tangkai rambutan ala² main sparklers, pusing² tangkai sambil cakap 'selamat ayi ayee' lepas dinner, his favourite part main air & mandi. normally pakaikan pyjamas tapi semalam pakaikan baju melayu yang dah senteng (padahal baru pakai 3 kali). lepas solat maghrib, geletek & golek² atas katil. alif nih sense of humor memang terlebih.. peek a boo sket je pon bukan main lagi gelak dia.. and sangat penggeli orangnyaa..

lepas tu gi TV area plak.. depan TV penuh ngan toys alif. sambil nengok TV, dad requests ice-cream, whale etc & alif obligedly brought cards that contain requested items. suka nengok dia pilih cards tu.. tertonggeng² gitu... & air liur dia meleleh kalau terlalu asyik belek cards. sekarang air liur nih controllable jugak cuma kalau dia teruja sangat, confirm meleleh!

bangun pagi, kadang² nangis (mimpi kot?) kalau hari good mood.. sengih² je.. tapi pantang kalau orang tegur dia dulu.. mula lah nak bunyi. so normally just let him tegur first..
mommy??

ya sayang.. good morningggggg! assalamu'alaikum!

kalau dia bangun cepat, sempat lah mandikan dulu.. tapi kalau dia bangun lambat, terus pass botol susu. hihihihi actually i prefer hantar alif dah siap berbedak wangi² tapi teacher alif pon pesan, takyah mandikan..sebab nanti dia nengok kengkawan mandi, mesti dia nak mandi jugak... percaya tak teacher dia mandikan alif (kat nursery je) 4 kali sehari!!! kan saya dah kata dia kuat main air... alif dah pandai pakai sandal sendiri but nih pon ikut mood jugak.

okay..i'm ready for school!!! and the routine continuous.....









anyway nak share my PoV pasal mandikan anak before hantar nursery.. teachers pon human jugak.. so kalau dia sambut anak kita dah bersih wangi mesti dia rasa seronok nak jaga anak kita.. kalau datang ngan comot & bucuk, dah pulak time tu budak² lain tengah meragam.. takut terdetik pulak.. ishkk hantar anak busuk².. lagipon masa kita amik anak kita, diorg dah siap mandikan, pakai baju baru, pakai bedak. so kita pon terima anak kita dengan happy. boleh terus pegi shopping mall ke.. pegi mana² sebab diaper pon baru tukar..susu pon dah siap dibancuh.. nway just my 2 cents.. so what say you?

and..almost forgot.. happy xmas! enjoy your long holidays. pls drive carefully :) i foresee a tiring weekend ahead with balik kampung and hopefully otak² & satar trip hihihi

11 comments:

Nadia said...

me: nak kena mandikan duluke before hantar?

teacher: tak payah kak.. nanti kitorg mandikan? bawak je sabun, berus gigi bla bla bla...

so dah both agree (kira akad "jual beli" service). kalau dia terdetik "ishkk hantar anak busuk²." kira dia dah langgar "contract"... that's what my RM paid for

Anonymous said...

Alif Firdaus???

ezwan alif???

http://jamilkucingpondan.blogspot.com

mommamia said...

ye la wak,i pun tak mandikan irina pagi2,lagipun irina bgn pagi lmbt,i hantar dia nursery around 7am,so dia still tido nyenyak masa i angkat tu-but mmg elok pun kan kalau hantar dah wangi2,ringan skit tugas penjaga,tp cam kes alif sampai 4kali mandi!wah!alif baby paling wangi la kiranya!
awak,selamat bercuti jugak-r u making a journey to east coast?i baru blk dr cherating,ujan all the way and ada several jalan banjir,so u take care ya!have a safe journey!

Idham said...

:) dulu2 zaman anak2 kechik...mmg tugas i jugak antar anak2 pagi2 ke nursery...dan ambek bila petang. kes tiba2 kereta berbau semacam jer tu mmg biasa la jugak..

namun, i continue to admire mothers' love and dedication....

idham

Cik Tat said...

salam..
melompat dr blog Ibu..

pasal mandikan anak, saya dulu kalo sempat mmg mandikan dulu..at least ada mummy time before dia jumpa pengasuh..lgpun balik keje dah kompem dia tak mandi ngan saya lagi dah..

mommy@lif said...

chiconas, kalau dah ade mutual understanding takpe. nih kes yang makan dalam yang payah..

anon, salah rumah la.. :)

mommamia, paham.. kita working mommy kengkadang memang angkat anak masa diorg still tengah nyenyak tido. just looking at it from diff persepctive je.. a'ah pegi kemamang makang sata dengang otok² alhamdulillah.. cuaca elok je masa we all kat sana

mommy@lif said...

bro idham, std la kalau tetiba cookies dah 'siap' tau² je dah ade 'bau' kan?

the singa, tq for dropping by.. same here.. i pon regard those activities as bonding time. though kadang² penat tapi bila pikir limited time, buat jugak..

Anonymous said...

nurseri..hmm..i really respect mums who have the courage to send their kids there..my turn? i never know...maybe soon.....doa2 lah anak2 kita dilindungi selalu..insyaallah...

mommy@lif said...

intan.. ur mom ade OK la. lagi trust family memebrs dr outsiders to take care of our kids but in my case, nak buat cam mana? terpaksa la though selalu jeles kalau nengok alif terextra mesar ngan teachers dia :P

Lollies said...

alaaa suka tengok budak tengah naik. banyakkeletah dia

mommy@lif said...

lollies.. memang banyak ragam ek? i know you're talking from experience.. do visit more often :)