hahahha entah apa2.. makin sibuk training, makin rajin nak update blog.. padahal esok nak kena concentrate dalam class.. yeah, i'm on 3 day ITIL v3 training.. sangat seronok.. walaupon packed sangat schedule.. mphh that worths another entry on its own.
anyway, for my keepsake... alif dah started tidur bilik sendiri since 15 jun! good job!! the bait? hahaha green beetle lamp that costed rm39. ngeh ngeh but of course i miss my lil' boy. dia tido sangat ganaz.. kepala dia kejap kat kaki mommy.. kejap kat perut mommy.. ligat macam gasing. sekarang dia tido sorang2 elok pulak.. cuma ada lah jugak nampak terpele'ot satu dua kali..
his routine before going to sleep
1. mintak susu, put bottle in the sink
2. hug daddy.. say good nite
3. hug mommy... kiss kiss kiss kiss kiss (cos mommy made him), say good nite
4. baca syahadah
5. tossing around, belek poster mcD, peluk blanket (not necessarily in that order)
6. tidooozzz
oh btw dia selaaaaaaaaaaaaalu sangat mengigau.. anybody tau apa nak buat ek? sampai sometimes nangis2.. terpaksa i masuk bilik and tepuk2... kadang2 air mata pon keluar.. siap sedu sedan.. how eh? why?? pelik la
apa lagi ya?? ohh sekarang i tengah plan nak toilet train dia...any tips? dah banyak kali accident.. i noticed dia tak selesa bila takde diaper.. i made him pee every 30 mins.. tapi few times je success.. selalu dia kata tanak, but tak lama accident pulak.. grrrrr.. sebab urine tu najis (dan M yang sangat besar itu), tu yang buat i postpone banyak kali.. i just dont have the patience.. nak mop semua.. huhuhuh padahal dia dah pandai cakap, tapi why he refused to cakap he wants to pee? or dia tak paham the urge to pee yet? how lah to tell?? ishkk.. or maybe i shud wait till he's older? uwaaaaa diaper ngan soy milk dia memang costly.. kalau boleh save cost lah sikit... cover .. huhuhu i remember my colleague emma bought her son (nabil)batman's underwear , so kalau accident, dia frust sebab tak boleh pakai batman... i tried the same on alif.. tak jadi.. tak sedih pon seluar kecik dia basah.. though ade yang lain tapi i tak pakaikan .. so that he regret lah kunun.. tak jalan you..
apelah abang alif nih... tak malu! nyanyi pandai tapi pakai diaper...why abang alif? jeng jeng... no, he's not getting any baby brother /sister soon but especially since visiting his latest newborn cousin (15th june 332am -congrats to alang's family)he just loves to refer himself as abang alif. i told him that muiz is now called abang muiz cos muiz ade baby.. muiz ni sebaya alif.. so alif pon sure rasa challenged kot, dia pon kata dia abang alif jugak.. tapi bila tanya mana baby alif? takde he answered.. alahai sedihnya bunyi.. he's so fond of babies... jumpa baby kat luar pon he loves to play peek-a-boo and making faces just to get the babies' attention. tak taulah what if betul2 ada adik, he'll be an accomodating brother or not. tapi sometimes garang jugak! heheh kids.. macam tu lah ye tak?
naturally i use his new nickname as latest umpan. kalau tanak makan, tanak kawan abang alif lah... punyalah dia nak dipanggil with that name sampai sanggup je give in.. jahat ke kalau amik kesempatan macam ni? hehe tanak mandi, baby tanak kawan abang alif.. dan dan terus nak mandi.. huhuhuhu good job mommy...
what i had learnt from long time ago is that alif seldom wants to take no for an answer, but i need to reason or sugarcoat my instruction for him to obey.. or manipulate his latest perangai. :)
insyaAllah my next plan is to buy iqra' books for him. planning to enrol him in iqra' class... kesian macam2 alif kena belajar sekarang.. dah tambah another class pulak.. but i perasan sementara dia minat nak ikut ni, expose je lah.. kalau dia boleh cope up, bagus.. kalau tak pon takpe.. but memang i insist to instill islamic teachings and practices since he's small.. but anyway not hectic pon, ustazah comes and teaches twice a week, on one-to-one basis.. tu yang buat i suka.. sebab kalau i yang ajar (but i guna muqaddam) dia suka buat donno je.. dari i semangat sampai nak jadi marah... so baiklah bagi expert yang ajar.. moga alif terang hati, mudah terima ilmu, diberi kefahaman nabi2... insyaAllah.. ameen


2 comments:
Hi Radziah..lama tak contact kan? i busy sgt lah skg nih with my family dtg sini, tapi skang nih dah reda dah..semua dah balik :) tapi i pulak yg sunyi! anyways, Alif nih serupa betullah ngan Leo..slalu nak kena umpan! perangai sama sgt..toilet train bukan senang,kena patient giler,especially on ur part! i dulu start toilet train Leo..i kena umpan and puji dia byk byk! skang nih, InsyaAllah, dia dah geli kalau pakai pampers..anyways, i nak bagitau u ni, i nak balik KL dah..move back i mean, this august. and i am planning to buat bday party leo (belated lah kire) either on the 16th aug or the 17th, i really hope u and alif can make it eh? i bagitau u awal2 k?hehhee...cant wait for leo and alif to main2 again! take care Radz, kirim salam kat ur hubby and kisses to Alif! oh btw, good job! alif dah pandai tido bilik sendiri!! big boy dah! auntie so proud!
hi reha! perangai sama? boys katakan milestone pon lebih kurang kot.. btw leo dah fully diaperfree?? good job lah.. i masih training alif.. last wknd was better.. dia cooperated.. so takde accident (YAY!) tapi dia suka ngelak bila i ajak pegi toilet.. and dia pee pon sikit je? why kalau pakai diaper penuh? i pelik pulak.. nway i cuma toilet train during siang and weekend.. so limited time lah.. tu sebab susah nak achieve obj..
oh back for good? i though you gonna be there for 2 years? anyway welcome back!! and happy packing yeah? i browsed ur fp and saw your family coming over.. seronok lah dapat jalan ramai2 macam tu... :)
16/17th aug? okay okay will mark my calendar.. insyaAllah.. kalau takde apa.. we'll be there. boleh lah kita kumpul gang lagi and let the children go crazy playing. kiss2 to leo and hi to jens for me. take care!
Post a Comment