Jul 21, 2008

gastronomic feast

hai zan... tee hee hiiiiiii *wave.. kita bertapa kat sini sebab rumah efx2 tuh dah bersawang, semak samun dan yang paling best lama2 kita tengok rumah kita kat situ dah kena lelong... erkk developer rumah yang kena lelong kot... hello to mosh too... he he elok lah semua dah aktif kat blogspot :) and thanks for coming. jemput le makan baca citer pasal kita makan :p

he he kebetulan okay.. memang plan nak citer pasal makan.. last weekend minggu makan agaknya.. hubby who was outstationed and toured the whole johor (like visit every The Bank branches... huhuhu penatnyaaa) brought back durian kampung kacuk.. nyum nyum..

guess what we had on sat morning for breakfast? hahahahha no prize guessing sebab soalan bocor.. and terus teringat zaman budak2 kutip durian belakang rumah and berebut makan durian yang sedap. and yes, time like this (musim buah) memang automatik ingat ayah who always say ayah tanam ni belum tentu dapat makan.. ini untuk anak cucu... he loves loves planting fruit trees all over the yard, salak, langsat, manggis, durian, sentul, rambai, and of course buah wajib pelbagai jenis rambutan (gading, budak sekolah, gula madu). and bila cerita macam ni, memang confirm rindu zaman budak2.. rambutan belum masak dah habis kena pau dah.. last 2 wknd balik rumah tengok merah2 dah nak dekat hitam pon ada, takde sapa pulak yang nak kait... sigh

nway back on my gastronomic entry, on sunday, my bro brought keropok losong both the dried ones and lekor.. ahhhh... seronoknya saya... :) and as a token of appreciation, i prepared grilled chicken , recipe taken from masyi but i alter here and there.. sebab her version was black pepper tapi sebab my nephews and alif , i opted and settled with mushroom.. . masyiiiiiii thank you bebehhh!

also prepared steam potato - yand di fry ngan garlic, italian herbs, butter and EVO oil.. cilok recipe from ana's nyum!! ana, as always sedap... thanks for sharing

paling gabra buat gravy rasanya, though masin sikit gravy tapi alhamdulillah ngam2 je semua.. habis.. takyah sibuk nak simpan2... alhamdulillah...

next time kita sembang pasal alif pulak.. makin byk pe'el dia.. naik rimas kadang2... till then.. take care!


14 comments:

Nadia said...

wahhh... dah expert..!!

VIE HUSIN said...

wow...sedapnya...rad,share lah recipe!!kau kan memang pandai masak sejak dolu2 lg..aku nak try lah...ajar lah...

mommy@lif said...

nad.. huhuhuhu novis perasan expert is more like it hahahaha

evin.. kat blog tu aku ada linkkan recipe member aku . aku alter here and there.. nanti aku share okie?

Anonymous said...

de-li-ci-ous!

mosh said...

ehehe. yes i'm here but i think i'm still maintaining the efx2blogs la (as backup or main tak sure lagi). getting used to using google reader dah ni for alerts.

similarly, huge thanks goes to my aruah ayah also. dia pon dok tanam semua benda tu tapi at least dia dah dapat makan semua2 tu. tapi rambai dia takde plak tanam. malam tadi we all came home at around midnight pi visit my sister's house coz my mum came over from kampung bawak those buah segala.

mommy@lif said...

masyi :) thanks to you!! memang sedapp.. hahahah **perasan

mosh, i barunak backup my entry.. tengok2 24 je i buat kat situ ... oh, sama lah bapak2 semuakan, thoughful ingat cucu cicit... bawak fruits dr kampung? bestnya.. fresh and sebab dah effort bawak dr jauh, semua pon sedap kan? and paling best makan ramai2... rebut2 gitu.. ye tak?

zan said...

cisss...rasanya macam salah masuk blog jer...kita posa laa hari nie :( byk lagi nak ganti :P

bestnya mcm2 buah ada kat laman, bertuah semua dapat rasa, takyah susah2 nak beli :)

next, rad nak masak apa lak??

Shaz said...

ni dah nak jadi macam blog elisa jer... saje je tak nak baca entry ni... nanti craving.. susah... esok baby keluar.. mula tertanya2, tak makan apa eh itu hari.. :-p

mommy@lif said...

zan...sorry, yes am sure your juadah bukak puasa lagi best :) i pon nak start puasa.. praktis.. ramadhan dah dekat! malam tadi i tried another cheat-recipe: linguine carbonara :)


k shaz, elisa campak2 je, rad sambil buat recipe tampal kat fridge, pastu rasa 20 kali baru tutup api.. hahaha dah baper bulan sis?? lama kita tak gossip!

Anonymous said...

tak mau update blog awak ke?.. hehe

Anonymous said...

wah the very hebat main masak-masak.

Kak Non, mcm mana nak contact hang? Aku dah lupa apa email mesin semua org (mmg hampeh la kan aku).
apa kata email no hp kau n salina kat june2678@yahoo.com. Aku ada lagi no korang, tapi tak tau la valid lagi ke tak. Nanti bebila kita bley pergi lunch. So the many story to catch up ngan korang.

Take care,
juned

famyGirl said...

was hoping there's a raya post i can comment to hee hee, tapi takpe... nak comment jugak kat sini (walaupun out of topic) in case tak sempat go on rounds lepas ni...
Salam Aidilfitri dan Maaf Zahir Batin dari famyFamily :)

Intan Saleh said...

rad, can u pls reply to this email: drsinaps [at] gmail [dot] com. i need ur email add. tq.

aiechomeyll

alifstyle said...

nama anak kamu sama dengan nama saya. 100%