hey i'm so glad i saw familiar nicknames in my previous post!.. thank you very much guys for your well wishes.. and may i just add, i too got lot of msgs via FB.. i guess FB now is the ultimatum medium.. the in trend nowadays uh? one of them was my housemates back in MMU days, hehe didn't know that she knows the existence or follows this blog though.
anyway for a change, shall elaborate more on alif's development this time.
so, alif now goes to t@dIka @uz@ , about 3 minutes drive from PIL's house. he started his class from 8.30 to 12.30, lunch and solat break till 2.30 ; continue agama class and ends his formal belajar at 4.30. for the last one month, i am quite impressed with his little self. he constantly talks loud to himself, especially when explaining what he's planning to do next after school. the usual will go something like this;
"dah sampai rumah, bukak kasut, makan, minum air bunga (chrysanthemum) bukak baju, bukak seluar, mandi, pakai baju, pakai seluar, solat (beginning to get excited) lepas tu TENGOK TV!"
most of the time, he follows them.. cuma kadang2 bila mood kurang elok, mula lah banyak nak bagi excuses
academic
according to his class teacher, he diligently follows instruction tapi pelik kalau kat rumah sangatlah susah nak assist dia. i perasan kids nih kalau teacher cakap punya lah nak ikut kalau mak yang cakap tak ikut pon! eeee.. macam mak dia tak pegi sekolah je :p kengkadang i tension nak ajar dia kat rumah (mak dia agak obsess jugak dgn exercise book haha) so last2 i suruh dia tutup buku.. hopefully dgn apa yg dia concentrate kat rumah is sufficient for the time being
agama
sekolah baru ni guna sistem ape entah ( i forgot already) to teach them on jawi and arabic. so i suspect alif is a bit confused cos last time dia belajar iqra' 1 sampai huruf 'ain (baris di atas = 'a) tapi sejak belajar tulisan jawi dengan cha, nga semua dia belajar.. pening kot dia.. the other day masa i revised iqra' dia sebut jim instead of ja.. entahlah i tanak dia confused.. so i stopped iqra' for now.. bukan sebab nak lepas tangan or whatever takut dia makin confuse belajar byk sgt at one time.. i hope i'm doing the right thing though
suka sibuk2 huduk (wuduk) and penatlah nak tunggu dia habis basuh kaki.. semua nak 3x.. kalau i interrupt tgh jalan, dia akan buat balik dari mula! haha OCD ke apa entah si mamat sorang ni
thanks to the ustaz, dia dah faham rukun solat, what to read (sikit2lah), the other day masa tgh iktidal sebelah i, punyalah kuat dia baca 'robbana lakal ham' aik.. jadi x kusyuk solat mak dia hahaha and masa i tgh tahiyat, mulut dia sosek sosek kengkonon dia pon tgh kusyuk le tuh.. alhamdulillah, rasa happy dapat introduce dia dengan tiang agama ni.. and semoga alif sentiasa pegang solat sampai bila2 ameen ya Allah...
dah boleh baca sifat 20, and bagitau rukun islam.. masa dia baca rukun islam ayat dia macam nak jawab spm.. huhhu good job alif! i'm so proud of you.. :)
kalau nak citer pasal alif sampai bila pon tak habis.. so ape cerita yang boleh share dengan i ? shareleh boleh kita tukar2 citer/tips kan? :)
2015 to 2016
10 years ago


3 comments:
hi rad! i dh ketinggalan la pulak... just finished reading all ur latest updates after 6 mth.. and just found out that u r pregger again! Congratulation!!! Alhamdulillah. hope u'll have a smooth 40 wks and 10cm dilations.. bila due?? keep me posted ek..?
hello radz, congrats on ur your pregnancy!! n new workplace in KL??? kt mana tuh? sng2 leh kita lunch sesama ok, no?
- suryana
yann.. thank you very much... ameen semoga 'masin' lah mulut u! now ada dua EDD kalau ikut LMP 16th Aug kalau ikut his/her growth 10th Aug 09.. tapi apa2 pon yang pasti i akan banyak kena GANTI puasa nanti! huhu :p
soy.. aku seofis & se-team ngan dewi hahahah asyik bukak citer asbakul je. we all kat menara perak.. jom lah jumpa.. lunch hr friday lama sket.. nak jumpa kat mana? klcc?
Post a Comment