Aug 23, 2006

risau

sejak dua menjak nih jerebu teruk ek? esp yesterday, today looks better. haze haze go away...

since last friday, alif demam on-off. tapi on monday he started coughing. bila start batuk, flu tuh comes in package. and he refused to eat, bagi fave nasi ayam pon tak jalan.. if he ate pon then bila batuk dia muntah sebab too many phlegm! restless at night, tossing all around the bed.

malam tadi dia muntah lagi.. pastuh baru dia lega sikit cos..cos baru nak bersuara and kick ball (tapi time tuh dah pukul 11.30 mlm!!) then this morning, ada mild fever (last nite reading was around 39.4 degrees). amik time-off sebab bawak alif jumpa doc, ade wheezing sound sikit, she said. prescribed antibiotics, multivit syrup and coughing syrup. eeee.. trauma kejap..

cuaca teruk sket je alif pon kena lah flu-cough-fever nih.. sebab alif nih pre-term baby. syukurlah takde critical complications yang lain..ya Allah, sembuhkan la alif cepat², aminnnn! hopefully this time around takyah kena ward lagi...

kalau ikut hati nak amik EL je nak jaga alif kat rumah tapi sebab ada urgent matter kat office takleh nak apply EL. and masa hantar alif kat nursery dia nangis² sayu.. eeee sedihnyaaaaaa! nak balik dah.. tak sabar nak jumpa alif. to all, please pray for him ya!

7 comments:

Lollies said...

oooooooh kita mak mak ni risau betul kalau anak-anak sakit. aduhai. harapnya cepatlah baik. tapi macam tulah nak membesar

Anonymous said...

pernah dgr tak, org tua2 ckp..bebudak nih bila nak masuk bday dia, selalu tak sihat.. wallahu'alam..entah betul ntah idak.
nway alif, get wel soon ek.. ntah bile lah nak jumpa alif nih..

mommy@lif said...

lollies, yep.. betul. ade org ckp baby nih sakit on off sampai umur 4 tahun, masa tuh barulah antibodi dah kuat! eee lama tu nak tunggu 4 tahun.

ibu lya, tuh lah.. MIL aku pon cakap cenggitu.. kata demam sebab nak cakap la.. demam sebab nak besar la.. ntah la.. but this coincides with last yr's trauma.. alif sambut 1st bday dalam ward.. how sad is that?

Anonymous said...

insyaallah, he'll get better soon.
mmg susah ati kan kalau baby x sehat..hati mak ni mcm ni la, kalau baby x sehat mmg x senang ati dok kat opis..sabar ek?

mommy@lif said...

olab, welcome to my humble blog :)
thanks for the wishes. a'ah harap² OK la.. hari tuh dia dah chubby now dah susut badan sebab tak lalu makan.

Rachel said...

Take care Rad, I understand how you feel... (what more I was once a bronchitis patient). Do consider getting an Air Treatment System (ATS) at home for him. Not air filter, but high range like the Amway brand one. I got one end last year for my kids during the bad haze. Although is quite pricy, long term is worth it lah. Will pray for Alif, God bless!

mommy@lif said...

hi rachel :) erkk ATS? hehe wait till we have extra money to spend lorr.. but just for your info, alif is recovering now.. he vomits a lot and that helps to reduce the phlegm (though he suffers la cos he couldn't blow nose yet)