Nov 7, 2007

this one is for lollies

her entry on her 3rd open house haunts me to get this recipe from my mom. btw she was sharing problem that she had with the yellow-color-roti-jala-mould, the plastic one. i observed mine at home pun having uneven ends, making the tiny hole even tinier small lump of roti jala batter will surely get stuck.

back to roti jala, it is a simple dish, some people just put flour, water, salt and color and yet the roti jala is so tasty. must be their 'air tangan', uh? my husband loves loves them roti jala with curry while moi on the other hand, prefers to eat them with serawa. serawa durian laaagi best! alif pulak just eat whatever is served for now. he he belum pandai komplen lagi... good

btw am putting this recipe online so that i could always look up on it, anytime anywhere. he he information on demand kinda thing :p feel free to try and please inform me whether they taste good or not :)


Roti jala a’la Mak Mah

Bahan A:
o 1 kg tepung gandum
o 1 cawan tepung beras
o 1 tin susu cair
o Sedikit pewarna kuning telur
o Garam, air secukupnya
o 1 atau 2 biji telur (optional)

Bahan B:
o 1 helai daun pandan
o Sedikit minyak / mentega

Cara- cara:
1. Masukkan kesemua bahan A ke dalam blender
2. Berhenti bila batter sudah bercampur sebati
3. Tapis batter
4. Panaskan kuali leper tahan lekat (non stick coated pan)
5. Percik minyak/mentega dengan menggunakan daun pandan yang telah diikat
6. Kirai roti jala mengikut saiz yang dikehendaki

Tip: Sebelum roti dikirai, seeloknya cuba dulu batter itu. Masuk sedikit batter ke dalam acuan
Kalau batter itu tidak kembang di atas kuali, maksudnya batter itu OK.
Jika batter itu kembang sebaik sahaja terkena kuali panas, batter itu cair.
Jika anda mendapat titik-titik putus apabila mengirai, batter itu terlalu pekat.

***Recipe could be halved or accordingly to your needs.


So there you go..recipe and tip as promised. Btw, if you guys have any tips or anything to add wrt roti jala, please feel free to share them yeah? Silalah..jangan segan..Thanks!

4 comments:

ZazaHardy said...

i've never made roti jala before. the most important thing about them though is do 'jala' them finely. the finer, the better. and the kari must be good!

i'm gonna put your roti jala recipe on my 'to masak' list! thanks ever so much for sharing!

Z

mommamia said...

i love roti jala too!masa puasa aritu roti jala adalah mesti masa berbuka,n kuah kari mmg kena power so that rasa dia lg terangkat!Rajinnnya u Rad buat roti jala,i part nak kirai roti tu yg rasa cam leceh tu,tp i rasa kalau buat sendiri mesti lg tasty kan compared to beli kt kedai-family in law i tak reti mkn roti jala ng kari,diaorg pun sama mcm u suka mkn ng kuah durian tu,i dua2 pun boleh masuk hihi

Raja Rodziah said...

exclusive tuu roti jala mak mah...grr resipi nak carik org buatkan roti jala ader tak? haha...erkk susah ni nak kirai roti jala...

Unknown said...

guys..sorry lah lama sgt nak reply to your comments.

zaza, you terer masak, sure kacang putih je nak kirai rotijala itu.

mar, i rasa org belah pantai timur memang suka cicah serawa.. hehehe gula lemak manis.. baru lah kick!! but i rasa belah2 central semenanjung nih memang kalau pegi open hse confirm ade kari ayam/daging kan.. but both pon i layan.

nurgee, jom jom jom... i boleh jadi org yg kirai roti jala.. mph bbi girls meet up kat my place la nak tak? serius ... nak tak?